Da AURORA og faren skulle bygge et nytt lydstudio var visjonen at studioet skulle være så naturlig som mulig. Det var viktig for AURORA at de i størst mulig grad bygde av trematerialer, slik at hun kunne føle seg nær naturen når hun lager musikk. Løsningen ble å bygge et lydstudio med Hunton-materialer.
Aurora Aksnes, bedre kjent som artisten AURORA, har i løpet av få år blitt en av Norges store artistjuveler med global anerkjennelse. Den 25 år gamle jenta fra Os utenfor Bergen har en unik og fengslende, vakker stemme som allerede har sikret henne flere høythengende priser.
AURORA er både vokalist og låtskriver, og skaper musikk som er sår, vakker og fortryllende. Noe som raskt ble oppdaget utenfor Norges grenser. I 2015 ble hun valgt til å synge Oasis sin «Half the world away» til en julereklame for det britiske senterkjeden John Lewis. Reklamen ble sluppet på Youtube og i løpet av første døgnet var den sett av 7 millioner.
Etter det tiltrakk hun seg oppmerksomhet fra hele verden, blant annet ledelsen i Disney som endte med en vokal i Frost 2, en opptreden på Oscar seremonien i 2020 og som gjest på Good Morning, America, for å nevne noen. Før pandemien turnerte AURORA verden rundt, men kom alltid hjem til huset til foreldrene på Os. Og skogen i bakkant av det.
– Mitt forhold til natur og miljø har betydd veldig mye for meg hele mitt liv. Som barn var skogen et sted jeg kunne slappe av og føle meg som meg selv igjen etter en stressende dag på skolen. Skogen ble det stedet der jeg fikk fokus og ro, forteller AURORA.
Huset til foreldrene, Jan Øystein og May Britt, ligger idyllisk til på Os omringet av vakker natur, med utsikt rett ut mot havet i front og skogen i bakkant. AURORA har vokst opp omringet med vakker natur på alle kanter.
– Noen trenger å dra ut på havet eller på en fjelltopp for å få perspektiv over hvor store og små problemene våre egentlig er. Men for meg har det alltid vært skogen som er mitt tilfluktssted. Jeg elsker trærne og lukten av skog, det får meg til å slappe av, sier AURORA.
Skogen har alltid betydd mye for AURORA og preger mye av musikken og det visuelle hun skaper. Etter at hun ble en global anerkjent artist med en hektisk timeplan, har det blitt enda viktigere for henne å komme seg ut i skogen.
– Den minner meg på hvem jeg er og hvorfor jeg lager musikk. Ikke minst gjør det meg mer bevisst på hvor stort ansvar vi har for å ta vare på naturen i Norge og resten av verden.
Natur og musikk i harmoni
Jo mer musikk AURORA lagde jo viktigere ble det å finne det perfekte lydstudioet. Hun fant raskt ut at hun var nødt til å lage sitt eget. I tett samarbeid med faren, Jan Øystein, begynte de å tegne og planlegge et lydstudio som skulle bygges i hagen til barndomshjemmet på Os.
– Pappa er en veldig dyktig hobby-arkitekt, så han laget skisser og fikk og bygget dette lydstudioet i samarbeid med flinke lokale håndverkere, forteller hun. – Vår visjon var å lage et studio som gav en følelse av å være i ett med naturen, så bærekraftig og naturlig at hele følelsen inne i studioet bare var rent, i harmoni med, og i respekt for, naturen, sier hun.
Jan Øystein kjente til Huntons produkter fra før og visste at de i all hovedsak er basert på kortreist granflis fra norsk, PEFC-sertifisert skog, et naturlig og fornybart råstoff som lagrer karbon gjennom hele produktets levetid. Dette var veldig viktig for AURORA og Hunton ble derfor også hennes materialvalg.
– Da jeg var liten var jeg så lei meg når jeg så trærne bli felt for å bli hus, eller for en ny vei eller parkeringsplass. Jeg sørget over alle trær som ble felt. Med Huntons produkter vet jeg at for hvert tre som er felt har hele treet fått et formål og et nytt livsløp, sier AURORA.
På sagbruket blir den største delen av tømmerstokken til trelast, mens resten blir til flis, sagspon og høvelspon. I Huntons fabrikk på Gjøvik defibreres flisen til trefiber, som igjen blir til trefiberisolasjon. Dermed bidrar Hunton til at hele stokken utnyttes.
Alle gode ting er tre
– For meg og for mange andre kunstnere, er det ikke noe som er viktigere enn rommet man er i når man skaper det man skaper. Det viktigste for meg når vi lagde studioet var at det hadde en god atmosfære. At jeg følte meg nær naturen når jeg var der.
Pappa Jan Øystein lykkes absolutt å få naturen inn. Studioet ble bygget med store vinduer fra gulv til tak med utsikt ut over tretoppene og ut mot havet. Det lydtette vokalrommet som ligger bakerst har også store vinduer slik at AURORA alltid kan få inspirasjon fra å se ut over havet, skogen og naturen.
– Når man synger i skogen blir det som en duett mellom deg og alt som er der ute. Det blir veldig forskjellig musikk i hodet mitt av å stå ute i skogen, enn når jeg står og ser ut på havet. Runaway ble skrevet mens jeg så utover havet, mens ganske mange av de andre sangene mine har jeg skrevet eller påbegynt i skogen, forteller hun.
AURORA kjærlighet til trær er viden kjent, det samme er bilder av henne som klemmer dem. Naturen er en del av inspirasjonen hennes når hun produserer musikk.
– I tillegg til lydstudioet og alle møblene, er også de fleste instrumentene jeg har er laget av tre; et piano, en gitar, en liten fiolin, en liten ukulele og flere små kalimbaer. Tre og musikk hører sammen. Tre bærer musikk. Tre er levende samme som musikken. Alle gode ting er tre, konstaterer AURORA.
Naturens gode egenskaper i sitt lydstudio
Når AURORA lager musikk kan hun tilbringe opptil 16 timer i strekk hver dag fordi hun blir så oppslukt i det hun gjør at det er vanskelig å forlate rommet. Hun merket stor forskjell på andre lydstudioer hvor det ikke var nok lys eller god nok luft, som raskt gikk utover hodet og kroppen. Hun ble raskere trøtt, kunne få hodepine og trengte flere pauser. Det var derfor et eget lydstudio var nødvendig.
– I mitt eget lydstudio føler jeg at jeg kan holde på hele dagen fordi luften føles så ren og god. Huntons trefiberisolasjon regulerer temperaturen i rommet både vinter og sommer, og det føles litt som om rommet har blitt en egen levende skapning. Som å være i ett med naturen, sier hun.
AURORA liker tanken på at alle ledd i rommet hun skaper musikk i, helt inn i veggene, er rent og naturlig, og føler dermed at musikken blir bedre som et resultat av det.
– Jeg merker stadig at jeg trenger mer kontakt med naturen for å kunne lage musikk enn det jeg var klar over. Det finnes ikke et sted jeg er mer lykkelig enn i lydstudioet mitt. Derfor er jeg veldig takknemlig at det finnes folk som de som jobber i Hunton som har samme visjon som meg, om å ta vare på naturen og bruke den på den beste mulige måten, avslutter hun.
Om AURORA sitt lydstudio
Studioet er på rundt 30 kvm og ble bygget med skrått tak og usymmetrisk form smalere i bakkant (traktform) som er viktig for å få den beste lyden. Jo mindre firkantet rommet er jo bedre er det for lyden. Den ene kortveggen er av glass fra tak til gulv for å få mest mulig av utsikten over tretopper og havet inn i rommet. Innerst i rommet er det et lydtett vokalrom også med et stort vindu og glassdør slik at det slipper inn lys og natur.
Hunton Nativo® Trefiberisolasjon Plater ble brukt til å isolere hele lydstudioet, både vegger og tak. Hunton Intello Plus ble brukt som dampbrems, og Fermacell® Fibergips ble brukt på veggene.
Nativo Trefiberisolasjon og Fermacell Fibergips har begge gode lydisolerende egenskaper, EPD miljødokumentasjon og SINTEF teknisk godkjennelse. Les mer om vår produktinformasjon her.